Munitie is stinkend duur geworden

18-08-2022 | Algemeen

Munitie is stinkend duur geworden

We merken het allemaal, in de schietsportwinkel, en ook bij ons aan de balie. Munitie is veel duurder dan een (paar) jaar geleden. Dat speelt overal, ook in ons buurland Duitsland.  Hieronder vind je een artikel dat ingaat op de achtergronden.

De oorlog in Oekraïne en wereldwijde knelpunten in de bevoorrading maken het leven van schutters  moeilijk. Munitie is aanzienlijk duurder geworden - als je het al kunt krijgen.

Het ligt voor de hand: in de Oekraïne is elke patroon nodig om de Russische aanval af te weren. Deze gigantische vraag werkt door in de prijzen voor munitie - ze gaan steeds verder omhoog. Maar het kan niet de enige reden zijn, zegt Joachim Brüning. Hij is sportdirecteur van de brandweer van club Bavaria Maisach en koopt ook de benodigde munitie in. "Aan het begin van het jaar was er al een prijssprong", vertelt Brüning. De prijzen zijn met 30 tot 60 procent gestegen. Losse kalibers zijn zelfs twee keer zo duur. Tot voor kort kostte 1000 patronen pistoolmunitie 180 euro. Momenteel moet je er 370 euro voor neertellen.

Maar tot nu toe wordt er niet minder geschoten, zegt voorzitter Max Zimmerer. Veel leden hebben nog voorraad. Hij gaat er ook van uit dat de meeste schutters het maar accepteren en meer uitgeven voor hun munitie. Schietsport is een passie. "Je hebt meer kans om te stoppen met roken." En zelfs als je dat zou willen, kun je niet gewoon een pauze nemen en wachten op goedkopere prijzen, legt Andreas Koppelt uit, schietmanager van de Beierse kleiduivenclub in Garching. Schutters moeten regelmatig moeten schieten om het recht op het bezit van wapens niet te verliezen  (in NL de schietbeurten). Voor Koppelt zijn er meerdere redenen voor de dure munitie. Een belangrijke reden ziet hij in de oorlog in Oekraïne. Maar hij vermoedt ook dat retailers en fabrikanten profiteren van de hoge prijzen. Daarnaast wordt een groot deel van de primers - onderdeel van een cartridge - in China vervaardigd. Bedrijven staan ​​daar al een tijd stil door corona-lockdowns.

Over het algemeen wordt de industrie van munitiefabrikanten als niet erg transparant beschouwd. Gerhard von Hößlin, voorzitter van een jachtvereniging, kreeg in ieder geval een beetje inzicht in een gesprek met een vertegenwoordiger van een fabrikant. Daaruit bleek dat het grootste deel van het kruit naar Oekraïne gaat. "Maar dat wordt niet breed gecommuniceerd", zegt von Hößlin.

Sommige soorten zijn tegenwoordig twee keer zo duur als een jaar geleden. Kaliber 9,3 × 62 millimeter – munitie voor de jacht op wilde zwijnen – kost nu ruim 30 procent meer dan een jaar geleden. Iedereen die kan - en vooral mag - herlaad zelf en maakt zijn eigen munitie uit de afzonderlijke componenten, maar daarvoor is een erkenning vereist (net als in NL), legt Joachim Brüning van de Maisacher Bavaria Schützen uit. Veel van de leden zouden dat hebben. Maar in het verleden zouden velen uit gemaksoverwegingen hun toevlucht hebben genomen tot kant-en-klare munitie. Nu gaan steeds meer schutters over op herladen.

Bron: artikel