Hoe zit dat eigenlijk met lid worden?

02-08-2022 | Algemeen

Hoe zit dat eigenlijk met lid worden?

Wij zijn een gezellig en dynamisch clubje. We zijn vinden het leuk als we nieuwe leden krijgen want een beetje doorstroming is altijd goed voor de sfeer en de levendigheid. We willen absoluut niet groot worden want we vinden het belangrijk dat iedereen elkaar kent. We leggen de grens bij circa zeventig leden, daar zijn we nog niet dus we nemen nog nieuwe leden aan.  Bij de aanmelding maken we onderscheid tussen ervaren en onervaren schutters.

Je bent ervaren als je:

• In bezit bent van een wapenverlof
  • overstapt van een andere vereniging en een KNSA-pas hebt
  • niet meer dan 5 jaar geleden lid bent geweest van een schietvereniging
  • een opleiding en regelmatige training hebt gehad via je werk bij defensie of de politie

Ervaren schutters kunnen zich altijd aanmelden en krijgen van ons een introductie-avond waarop we je de gebruiken en regeltjes van de club bijbrengen. Daarna word je aspirantlid,  indien nodig na overleg van een VOG. Je mag dan met verenigingswapens zelfstandig de baan op. Na een half jaar volgt een ballotagegesprek en daarna ben je lid.

Voor aspirantleden zonder schietervaring hebben we een opleidingstraject opgesteld. Als dit met succes is afgelegd volgt een examen en daarna mag je zelfstandig met een kleinkaliber verenigingswapen de baan op. De opleiding vraagt veel tijd en inspanning van onze trainers. Dit zijn allemaal vrijwilligers die dit zonder beloning doen. Omdat het opleiden veel tijd vraagt kunnen we maar een beperkt aantal nieuwe leden per jaar aan.

Helaas lijkt het er wel eens op dan mensen zich in een opwelling aanmelden, zo van "leuk, dat wil ik ook wel eens doen". Helaas hebben we dan geen tijd en plaats voor je. Sportschieten is hartstikke leuk, maar het blijft een serieuze aangelegenheid. Goed leren schieten vraagt tijd, inspanning en vergeet niet, munitie is niet goedkoop. Dus ben je echt serieus, dan ben je van harte welkom en kun je lid worden van een gezellig clubje. Ben je niet van plan om serieus lid te worden, kijk dan vooral ergens anders.